سرخس، در انتظار یاری دیگر مرزها

سرخس، در انتظار یاری دیگر مرزها

با توجه به نرسیدن خطوط ریلی به بسیاری از نقاط کشور و البته قیمت بالای ترانزیت ریلی در قیاس با جاده، در طول سال‌های قبل بخش قابل توجهی از سهم ترانزیت کشور به راه‌ها اختصاص کرد و این امر قطار را در رسیدن به اهداف خود با سختی‌های زیادی رو به رو کرد. شرکت راه آهن در دولت یازدهم اما سعی کرد به این رویه پایان دهد و با ارائه مشوق‌هایی مانند تخفیف در حق دسترسی و ارائه تخفیف در وارد کردن واگن‌های جدید رقابت را جدی‌تر کند. اتفاقی که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ خود را نشان داد و در سال قبل به افزایش ۹۵ درصدی سهم ریل در این حوزه انجامید. بر اساس اعلام راه آهن در آینده نزدیک تخفیف‌هایی جدید در حق دسترسی نیز ارائه خواهد شد و این امر کار را برای جاده‌ها در حفظ سهم خود سخت می‌کند. با وجود این افزایش قابل توجه در ترانزیت ریلی اما به نظر می‌رسد هنوز شرایط رقابت برای راه آهن سخت است زیرا بخش عمده‌ای از جابجایی‌های سال گذشته تنها از طریق یک مرز ریلی یعنی سرخس انجام گرفته است. غراوی عضوهیات مدیره و رییس كمیته ترانزیت راه‌آهن در این باره گفته سهم مرز سرخس درترانزیت ریلی كشور در سال ۹۴ حدود۸۴ درصد، هرمزگان۵ درصد و رازی۱۱ درصد بوده این در حالی‌ست كه علیرغم گذشت یك‌سال و نیم از افتتاح مرز ریلی اینچه‌برون حمل و نقل از این مرز رونق چندانی نداشته و طی این مدت تنها حدود ۵۴ هزار تن حمل و نقل بین‌المللی انجام شده و سهم اینچه برون از ترانزیت ریلی كشور تقریبا صفر بوده است. این آمار به خوبی نشان می‌دهد مرزهای ریلی کشور هنوز نتوانسته‌اند خود را به حدی از توسعه برسانند که با جاده‌ها رقابتی کامل داشته باشند و هنوز سرخس در این حوزه تنهاست. با راه اندازی اینچه برون و البته افزایش احتمال اتصال ریلی به کشورهایی مانند آذربایجان و عراق این رویه می‌تواند به شکلی قابل توجه اصلاح شود و حرکت رو به رشد راه آهن در این حوزه تداوم پیدا کند، هرچند این موضوع قطعا منوط به رسیدن منابع مالی لازم و البته آمادگی کامل کشورهای همسایه خواهد بود.

سرخس، در انتظار یاری دیگر مرزها

با توجه به نرسیدن خطوط ریلی به بسیاری از نقاط کشور و البته قیمت بالای ترانزیت ریلی در قیاس با جاده، در طول سال‌های قبل بخش قابل توجهی از سهم ترانزیت کشور به راه‌ها اختصاص کرد و این امر قطار را در رسیدن به اهداف خود با سختی‌های زیادی رو به رو کرد. شرکت راه آهن در دولت یازدهم اما سعی کرد به این رویه پایان دهد و با ارائه مشوق‌هایی مانند تخفیف در حق دسترسی و ارائه تخفیف در وارد کردن واگن‌های جدید رقابت را جدی‌تر کند. اتفاقی که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ خود را نشان داد و در سال قبل به افزایش ۹۵ درصدی سهم ریل در این حوزه انجامید. بر اساس اعلام راه آهن در آینده نزدیک تخفیف‌هایی جدید در حق دسترسی نیز ارائه خواهد شد و این امر کار را برای جاده‌ها در حفظ سهم خود سخت می‌کند. با وجود این افزایش قابل توجه در ترانزیت ریلی اما به نظر می‌رسد هنوز شرایط رقابت برای راه آهن سخت است زیرا بخش عمده‌ای از جابجایی‌های سال گذشته تنها از طریق یک مرز ریلی یعنی سرخس انجام گرفته است. غراوی عضوهیات مدیره و رییس كمیته ترانزیت راه‌آهن در این باره گفته سهم مرز سرخس درترانزیت ریلی كشور در سال ۹۴ حدود۸۴ درصد، هرمزگان۵ درصد و رازی۱۱ درصد بوده این در حالی‌ست كه علیرغم گذشت یك‌سال و نیم از افتتاح مرز ریلی اینچه‌برون حمل و نقل از این مرز رونق چندانی نداشته و طی این مدت تنها حدود ۵۴ هزار تن حمل و نقل بین‌المللی انجام شده و سهم اینچه برون از ترانزیت ریلی كشور تقریبا صفر بوده است. این آمار به خوبی نشان می‌دهد مرزهای ریلی کشور هنوز نتوانسته‌اند خود را به حدی از توسعه برسانند که با جاده‌ها رقابتی کامل داشته باشند و هنوز سرخس در این حوزه تنهاست. با راه اندازی اینچه برون و البته افزایش احتمال اتصال ریلی به کشورهایی مانند آذربایجان و عراق این رویه می‌تواند به شکلی قابل توجه اصلاح شود و حرکت رو به رشد راه آهن در این حوزه تداوم پیدا کند، هرچند این موضوع قطعا منوط به رسیدن منابع مالی لازم و البته آمادگی کامل کشورهای همسایه خواهد بود.

سرخس، در انتظار یاری دیگر مرزها

تلگرام