رفتارشناسی رفتار سیمای ملي! با دولت روحانی
رفتارشناسی رفتار سیمای ملي! با دولت روحانی
کرم محمدیفرماندار شهرستان گیلانغربگروه سياسي: نگاهی به برنامههای صداوسیما نشان از رویکرد جدید این سازمان دارد. این نگرش تازه هم درعرصه عمومی و هم در رابطه با مقامات دولت یازدهم کاملا قابل مشاهده است. اینکه سیمای جمهوری اسلامی ایران درخصوص مسائل مختلف برنامههای آموزنده و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی داشته باشد؛ بسیار مطلوب است اما اینکه در دوران حاکمیت مطلق و یکدست اصولگرایان محترم بر دولت و مجلس؛ رسانه ملی نه تنها سکوت نمود بلکه با تمام وجود از آنها حمایت کرد و تمامی رفتارها و اعمال آنان را با نگاه متعصبانه و قشری نگری مورد تمجید قرار داده ولی این روزها به یاد دردهای جامعه افتاده است؛ جای تامل جدی داشته وبا شک وتردید به آن نگریسته میشود. 1-تقریبا میشود گفت که این روزها اکثر قریب به اتفاق کانالهای سیمای جمهوری اسلامی ایران در یک هماهنگی کامل و اقدامات جهت دار به فکر معیشت مردم؛ بیکاری؛ تورم؛ وضعیت قدرت خرید اقشار کم درآمد؛ رکود در بنگاههای اقتصادی؛ مشکلات کار آفرینان و….. افتاده و معمولا مقامات دولت گذشته و یا حامیان پروپاقرص آن؛ یک پای ثابت این برنامهها هستند. خبرنگاران شبکههای سیما به میان مردم و به ویژه بازنشستگان رفته واز درد و مشکلات آنان سوال میکنند. البته که اینکار بسیار پسندیده است اما آنچه جای سوال دارد این است که زمانی که مملکت در هشت سال ریاست جمهوری آقای احمدینژاد هفتصد میلیارد دلار درآمد داشت و نرخ بیکاری به ویژه در میان تحصیل کردگان سرسام آور؛ نرخ تورم بیش از چهل درصد؛ گرانی کارد را به استخوان مردم رسانیده بود؛ داروهای بیماران خاص را باید در ناصر خسرو پیدا میکردند؛ نرخ ارز توسط «جمشید بسم اللهها» تعیین میگردید؛ ارزش پول ملی به طرز وحشتناکی سقوط کرده بود؛ سیاست خارجی به بن بست رسیده بود؛ میلیارد میلیارد پول همین مردمی که حالا عزیز دردانه سیمای جمهوری اسلامی ایران شده اند؛ توسط نورچشمیها اختلاس میگردید؛…… خبرنگاران «سیما» کجا بودند؟ آیا سه سال پیش مدیران و کارشناسان سازمان صداوسیما در ایران زندگی نمیکردند؟ اگر حضور داشتند چگونه آن همه مشکلات را نتوانستند رصد کنند؟ چه چیزی باعث شد تا چشمها بر روی کوهی از مشکلات ریز ودرشت مردم در دولتهای «نهم و دهم» بسته شود و هر آنچه آن خسرو در هشت سال انجام داد؛ شیرین بود؟ سیاستهای یک بام و دو هوای رسانهای که لقب «ملی» را یدک میکشد؛ به جایگاه آن لطمه وارد کرده و چنانچه این روند ادامه یابد؛ اعتماد متقابل بیش از این لطمه خواهد خورد. برخلاف آنچه شبکههای مختلف سیما دنبال میکنند؛ اکثریت مردم وضعیت مملکت را در هنگامه تحویل به آقای دکتر روحانی را میدانند. آنان میدانند که دکتر روحانی با چه مشکلاتی دست وپنجه نرم کرده و کشور را با نفت بیست و پنج دلاری اداره مینماید. آنان میدانند که روحانی بجای ریاکاری و رواج بازار «دروغ»؛ «صداقت» را سرلوحه کار دولتش قرار داده است. بجای حذف بهترین و خدومترین نیروهای انقلاب؛ چتر دولت را گسترده نموده تا همه خادمان ملت بتوانند در خدمت کشور و ملت باشند…2- نکته دیگری که تا مدتی در دستور کار برخی از برنامه سازان «سیما» قرار داشت؛ موضوع قرار گرفتن دکتر حسن روحانی در رتبه «سوم» رای مردم تهران در جریان انتخابات مجلس پنجم خبرگان رهبری بود. از کارشناسان دعوت نمودند و برنامهها درست کردند که چرا آقای روحانی که در نظرسنجیهای نفر دوم بود؛ آراء وی به جایگاه سوم آمده است!اننظار میرفت تا برنامه سازان ومدیران سیمای جمهوری اسلامی ایران با حضور کارشناسان مجرب ومحبوب مردم؛ علل وچرایی آراء خیره کننده به لیست «امید» درانتخابات مجلس دهم و لیست «آیت الله هاشمی» در مجلس پنجم خبرگان رهبری را مورد تحلیل و تفسیر قرار میدادند و نقش رای بسیار بالای مردم به منتخبان خویش در ارتقاء ضریب امنیت ملی در عرصه خارجی و کیفیت بخشی غیرقابل انکار به شان وجایگاه این مجالس در عرصه داخلی را تبیین میکردند. جا داشت و دارد تا رسانه ملی چرایی کسب تنها «سه هزار» رای توسط وزیر دولت گذشته در پایتخت جمهوری اسلامی ایران را از میان قریب به «سه میلیون» رای برای صاحبان «رسانه ملی» بازگو نماید. انتظار میرفت و می رود تا رسانه ملی علل عدم اعتماد مردم به سرسختترین منتقدان دولت آقای دکتر روحانی در تهران بزرگ و همچنین چرایی مخالفت مردم حوزه انتخابیه نمایندهای که صراحتا به سردار سرافراز عرصه سیاست خارجی کشور جناب آقای دکتر ظریف اهانت نمود؛ را برای ساکنان این سرزمین تشریح کند. این روزها با دیدن چنین برنامه هایی از شبکههای «سیما» بخش قابل توجهی از افکار عمومی با مقایسه این برخوردها وسیاستها با آنچه در دولت هشت ساله «مهر ورز» توسط این سازمان اجرا میشد؛ به این نتیجه رسیدهاند که صدا و سیما چرخشی یکصدوهشتاد درجهای درپیش گرفته است. ظاهرا اقدامات سازنده دولت تدبیر و امید که با اقبال اکثریت مردم مواجه شده واین استقبال را میتوان در نتیجه آرای هفتم اسفند ماه آنان مشاهده نمود؛ کماکان نتوانسته است سایه «مهرورزی» را از سر رسانه ملی بردارد. به نظر میرسد چرخش این رسانه در قبال دولت یازدهم؛ بعد از شروع بکار مجلس دهم در رابطه با «خانه ملت» نیز دستخوش همین چرخش خواهد شد زیرا تعداد زیادی از منتخبان مجلس دهم را حامیان دولت تدبیر و امید تشکیل میهند. |
رفتارشناسی رفتار سیمای ملي! با دولت روحانی
کرم محمدیفرماندار شهرستان گیلانغربگروه سياسي: نگاهی به برنامههای صداوسیما نشان از رویکرد جدید این سازمان دارد. این نگرش تازه هم درعرصه عمومی و هم در رابطه با مقامات دولت یازدهم کاملا قابل مشاهده است. اینکه سیمای جمهوری اسلامی ایران درخصوص مسائل مختلف برنامههای آموزنده و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی داشته باشد؛ بسیار مطلوب است اما اینکه در دوران حاکمیت مطلق و یکدست اصولگرایان محترم بر دولت و مجلس؛ رسانه ملی نه تنها سکوت نمود بلکه با تمام وجود از آنها حمایت کرد و تمامی رفتارها و اعمال آنان را با نگاه متعصبانه و قشری نگری مورد تمجید قرار داده ولی این روزها به یاد دردهای جامعه افتاده است؛ جای تامل جدی داشته وبا شک وتردید به آن نگریسته میشود. 1-تقریبا میشود گفت که این روزها اکثر قریب به اتفاق کانالهای سیمای جمهوری اسلامی ایران در یک هماهنگی کامل و اقدامات جهت دار به فکر معیشت مردم؛ بیکاری؛ تورم؛ وضعیت قدرت خرید اقشار کم درآمد؛ رکود در بنگاههای اقتصادی؛ مشکلات کار آفرینان و….. افتاده و معمولا مقامات دولت گذشته و یا حامیان پروپاقرص آن؛ یک پای ثابت این برنامهها هستند. خبرنگاران شبکههای سیما به میان مردم و به ویژه بازنشستگان رفته واز درد و مشکلات آنان سوال میکنند. البته که اینکار بسیار پسندیده است اما آنچه جای سوال دارد این است که زمانی که مملکت در هشت سال ریاست جمهوری آقای احمدینژاد هفتصد میلیارد دلار درآمد داشت و نرخ بیکاری به ویژه در میان تحصیل کردگان سرسام آور؛ نرخ تورم بیش از چهل درصد؛ گرانی کارد را به استخوان مردم رسانیده بود؛ داروهای بیماران خاص را باید در ناصر خسرو پیدا میکردند؛ نرخ ارز توسط «جمشید بسم اللهها» تعیین میگردید؛ ارزش پول ملی به طرز وحشتناکی سقوط کرده بود؛ سیاست خارجی به بن بست رسیده بود؛ میلیارد میلیارد پول همین مردمی که حالا عزیز دردانه سیمای جمهوری اسلامی ایران شده اند؛ توسط نورچشمیها اختلاس میگردید؛…… خبرنگاران «سیما» کجا بودند؟ آیا سه سال پیش مدیران و کارشناسان سازمان صداوسیما در ایران زندگی نمیکردند؟ اگر حضور داشتند چگونه آن همه مشکلات را نتوانستند رصد کنند؟ چه چیزی باعث شد تا چشمها بر روی کوهی از مشکلات ریز ودرشت مردم در دولتهای «نهم و دهم» بسته شود و هر آنچه آن خسرو در هشت سال انجام داد؛ شیرین بود؟ سیاستهای یک بام و دو هوای رسانهای که لقب «ملی» را یدک میکشد؛ به جایگاه آن لطمه وارد کرده و چنانچه این روند ادامه یابد؛ اعتماد متقابل بیش از این لطمه خواهد خورد. برخلاف آنچه شبکههای مختلف سیما دنبال میکنند؛ اکثریت مردم وضعیت مملکت را در هنگامه تحویل به آقای دکتر روحانی را میدانند. آنان میدانند که دکتر روحانی با چه مشکلاتی دست وپنجه نرم کرده و کشور را با نفت بیست و پنج دلاری اداره مینماید. آنان میدانند که روحانی بجای ریاکاری و رواج بازار «دروغ»؛ «صداقت» را سرلوحه کار دولتش قرار داده است. بجای حذف بهترین و خدومترین نیروهای انقلاب؛ چتر دولت را گسترده نموده تا همه خادمان ملت بتوانند در خدمت کشور و ملت باشند…2- نکته دیگری که تا مدتی در دستور کار برخی از برنامه سازان «سیما» قرار داشت؛ موضوع قرار گرفتن دکتر حسن روحانی در رتبه «سوم» رای مردم تهران در جریان انتخابات مجلس پنجم خبرگان رهبری بود. از کارشناسان دعوت نمودند و برنامهها درست کردند که چرا آقای روحانی که در نظرسنجیهای نفر دوم بود؛ آراء وی به جایگاه سوم آمده است!اننظار میرفت تا برنامه سازان ومدیران سیمای جمهوری اسلامی ایران با حضور کارشناسان مجرب ومحبوب مردم؛ علل وچرایی آراء خیره کننده به لیست «امید» درانتخابات مجلس دهم و لیست «آیت الله هاشمی» در مجلس پنجم خبرگان رهبری را مورد تحلیل و تفسیر قرار میدادند و نقش رای بسیار بالای مردم به منتخبان خویش در ارتقاء ضریب امنیت ملی در عرصه خارجی و کیفیت بخشی غیرقابل انکار به شان وجایگاه این مجالس در عرصه داخلی را تبیین میکردند. جا داشت و دارد تا رسانه ملی چرایی کسب تنها «سه هزار» رای توسط وزیر دولت گذشته در پایتخت جمهوری اسلامی ایران را از میان قریب به «سه میلیون» رای برای صاحبان «رسانه ملی» بازگو نماید. انتظار میرفت و می رود تا رسانه ملی علل عدم اعتماد مردم به سرسختترین منتقدان دولت آقای دکتر روحانی در تهران بزرگ و همچنین چرایی مخالفت مردم حوزه انتخابیه نمایندهای که صراحتا به سردار سرافراز عرصه سیاست خارجی کشور جناب آقای دکتر ظریف اهانت نمود؛ را برای ساکنان این سرزمین تشریح کند. این روزها با دیدن چنین برنامه هایی از شبکههای «سیما» بخش قابل توجهی از افکار عمومی با مقایسه این برخوردها وسیاستها با آنچه در دولت هشت ساله «مهر ورز» توسط این سازمان اجرا میشد؛ به این نتیجه رسیدهاند که صدا و سیما چرخشی یکصدوهشتاد درجهای درپیش گرفته است. ظاهرا اقدامات سازنده دولت تدبیر و امید که با اقبال اکثریت مردم مواجه شده واین استقبال را میتوان در نتیجه آرای هفتم اسفند ماه آنان مشاهده نمود؛ کماکان نتوانسته است سایه «مهرورزی» را از سر رسانه ملی بردارد. به نظر میرسد چرخش این رسانه در قبال دولت یازدهم؛ بعد از شروع بکار مجلس دهم در رابطه با «خانه ملت» نیز دستخوش همین چرخش خواهد شد زیرا تعداد زیادی از منتخبان مجلس دهم را حامیان دولت تدبیر و امید تشکیل میهند. |
رفتارشناسی رفتار سیمای ملي! با دولت روحانی